onsdag 7 september 2016

5/9-12/9 Klimpfjäll till Gäddede




Laxtrappa vid Lejarälven nära Ankarede

5/9 till 12/9
Klimpfjäll till Gäddede.   9,8 mil = 98 km.

I Gäddede har jag vandrat ungefär   91 mil = 910 km, under nästan 2 månader.
70 % av Gröna Bandet är genomfört ungefär, så det är "bara" 39 mil kvar.

Så här blev dagsetapperna:

Start i Klimpfjäll.
  5/9   Väntan på nya kängor från Outnorth.se
  6/9   Väntan på nya kängor från Outnorth.se
  7/9   Väntan på nya kängor från Outnorth.se
  8/9   23 km   till Raukasjö via Slipsikstugan 
  9/9   27 km   till Ankarede via Tjärnbäcken.    Tält
10/9   23 km   till Blåsjöfallet.   Tält
11/9     9 km   till Kycklingvattnet.   Tält
12/9   16 km   till Gäddede

Sammanfattning från den 5/9 till den 12/9 mitt på dagen:

3 dagars tråkig väntan på de nya kängorna i Klimpfjäll och sedan 5 vandringsdagar.
Mellan Klimpfjäll och Raukasjö; en trevlig led. Sedan fin led även till Ankarede, men just det här året lite väl blött genom de många myrarna: klafs-klafs. Efter Ankarede blev det 5 km skogsvandring för omväxlings skull. Mycket njutbar grusväg sedan fram till Blåsjöfallet, men där började den 25 km långa tråkiga asfaltvägen. Men hellre asfalt än gungfly som inte bär och svåra, blöta myrar uppe på fjället.

Maten var helt slut när vi kom fram till Gäddede, bortsett från några dl hundmat. Nu blir ryggsäcken så där tung igen, men maten ska räcka till Åre och dit är det nästan 22 mil att vandra.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DAGBOK:

5 september 2016 - eftermiddag
Vila i Klimpfjäll i väntan på postpaketet.
 

6 september 2016
Vila i Klimpfjäll i väntan på postpaketet.
 

7 september 2016
Vila i Klimpfjäll i väntan på postpaketet.

På eftermiddagen kom då äntligen mina nya kängor.
Nu ska kängorna vaxas och mina fötter ska få tape, Leukoplast, som förebyggande mot skavsår.

Tidigt imorgon bitti fortsätter jag och hunden vandringen söderut.

 
8 september 2016
Klimpfjäll till Raukasjö.   23 km.

Fin dag med en hel del sol. "Pratade" med en utlänning som plockade svamp men han kunde inget språk jag kan, så vi förstod inte varandra. Han visade upp en stor Karl-Johan svamp från sin bärkasse, så det var nog så'na han plockade.

Slipsikstugan blev lunchstället. En nyrenoverad trevlig stuga med några bäddar.

Trevlig led ända fram till målet Raukasjö.
Träffade där Tommy som driver stället tillsammans med sin fru. De hyr ut stugor, har en mängd får, har jaktmark och de fiskar röding i sjön. Ett litet paradis kan man nog säga. Just den här dalen är berömd därför det finns extremt mycket kantareller här!! Folk vallfärdar hit under "svampmånaden". De till och med kommer med helikopter för att bo i Raukasjö och sedan plocka kantareller ett antal dagar. Tommy sköt en älg på andra  sidan sjön da'n innan och fick det styckade djuret hemtransporterat av en helikopter som råkade komma lägligt.

Jag bodde i en liten fin stuga. Där fanns EN RADIO - mysigt! 



9 september 2016
Raukasjö till Ankarede.   27 km.


Först 4 km väg till Raukaselet. Sedan klafs, klafs - 23 km myrmark blandat med lite fastare mark. Passerade Tjärnbäcken som är en enkel raststuga med kamin och toaletter. Några km före Ankarede finns Lejarfallet som är en häftig sevärdhet, det är Lejarälven som kastar sig utför det branta berget. Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna hitta boende i Ankarede, men det visade sig att det är en helt folktom by! Jag frågade min vän Bertil Hedman i ett e-mail och han berättade att:
 "Det är en kyrkby där samer och nybyggare samlas några gånger per år. Gissar att det är helt dött där nu".  Han hade helt rätt. Det var folktomt och det kändes spöklikt. En vacker kyrka, ett fåtal små hus, ett dass och cirka 15 lappkåtor.  Tältade mitt bland kåtorna och hade tur för det visade sig att 10 meter från tältet fanns en av byns två gatlyktor.



10 september 2016
Ankarede till Blåsjöfallet.   23 km.


Istället för att som alla andra Gröna Bandare som går söderut, vandra upp på Rödfjället efter Ankarede - så valde jag en annan väg: En stig som går rakt söderut ganska nära Stor-Blåsjön, men som inte finns utritad i kartan. Efter 5 km är man framme vid en fin grusväg och den är i alla fall utritad. Nära Ankarede är stigen bra markerad med plastband och röd färg på träden, men sedan blir det sämre och då måste man vara vaken för att inte komma bort ifrån stigen.
    Vid Ullersjöbäcken är det ett vad just där bäcken grenar sig och blir till två bäckar. Med nöd och näppe lyckades jag komma över de båda bäckarna med kängorna på utan att bli blöt. Balanserade på stenar. Prada klarar alltid av vad utan problem.

Efter bäcken från Rödknulen:
Följ en "gata" mitt i skogen där det bara växer löv-buskar. Stigen är dåligt märkt där.

Anledningen till det här valet av färdväg var att Gröna Bandarna Kari och Torkel rapporterade att leden över fjället var mycket blöt och besvärlig: 
" ... ... ... både svår och blöt stig över Rödfjället och efter Väktarmon. Vid Bleriket gäller det att vara försiktig på myren då gungflyt ofta inte bär".

Min vän Björn som vandrade GB med sin dotter Bella år 2013, han gav mig tipset om den här leden som de själva valde eftersom det var besvärligt på fjället även då.

18 km grusväg blev det fram till Blåsjöfallet, men det var inte alls så illa som när man vandrar utmed asfaltvägar eftersom det var mjukt vid sidorna. En trevlig grusväg faktiskt.

Hittade en fin plats för tältet vid Blåsjöfallet och vi hade tur eftersom regnet kom igång strax efter att vi hade krupit in.


11 september 2016
Blåfallet till Kycklingvattnet.   9 km.


Det regnade under natten, under tidig morgon och fortsatte på dagen med störtregn samtidigt som det blåste rejält. Det var lika bra att bli kvar i tältet. Att vandra 25 km till Gäddede, det var bara att glömma i den regnstormen.

Mitt på da'n tog jag en tupplur i tältet och när jag vaknade ser jag att det är fullt med vatten i absiden. Det var cirka 3 cm djupt vatten runt om hela tältet! Jag hade tydligen tältat i en svag svacka/grop. Tack och lov för att Hilleberg Enans tältgolv är vattentätt! Golvet är också uppdraget cirka 10 cm på kanterna så inget inne i tältet blev blött. Ryggsäcken låg ute i absiden "och flöt", så många fack i den var fyllda med vatten. Vilken himla tur att jag har allt i vattentäta påsar, exempelvis satellit nödsändaren och all elektronik.

Klockan 17 hade det slutat regna och då vandrade vi vidare. Tältade vid vägen när det började skymma. Väl inne i tältat började det att regna trots att både yr.no och SMHI hade prognosen: noll regn.

  

12 september
Kycklingvattnet till Gäddede.  19 km.


En verkligt fin dag äntligen. Klarblå himmel, ingen vind och precis lagom temperatur för vandring.

Att gå asfalt är inte kul alls. Jag fortsatte med den nya strategin att rasta efter varje halvtimme.

Vid en av pauserna kom plötsligt en jämthund gående på vägen. Han såg oss, men brydde sig inte. Hunden hade en gul väst med reflexer, en antenn som stack upp och en GPS-sändare. Älgjakten har ju varit igång nu under en vecka.

Väl framme vid Gäddede styrde jag kosan direkt till ICA-affären. Köpte glass, schweizernöt och en del annat.

Gäddede Camping hade en liten trevlig stuga till mig. Mitt depå-paket med mat och annat, som jag skickat med Bussgods i början av juli, det låg redan framme - som om jag var väntad. Kanske jag var årets sista Gröna Bandare som skickat bussgods till Gäddede Camping?
Troligen inte för det finns flera efter mig som också går söderut.

Riktigt välordnat och bra var det på Campingen. Dusch, toa och ett bra kök. Första natten brukar vara gratis för just Gröna Bandare!  Ägaren beundrar dessa (oss) som kämpar så.

Solen torkade upp tält och annat som blivit blött.